رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ذبح گوسفند در دسته های عزاداری
#1
بسم الله الرحمن الرحیم
سنت ها,سرمایهء فرهنگی هرملت ومایهء دوام فرهنگ دریک جامعه است اما درنگاه رفتاری به سنت ها باید درمیان درست وغلط ,منطقی وغیرمنطقی بودن آنها تفاوت قائل شویم.بسیاری از سنت ها درجامعه زیربنای اعتقادی وفرهنگی دارند که متاسفانه امروزه کمتربه آنها توجه میشود.یکی ازبرنامه های پیامبران ازمیان بردن سنت های غلط است وبسیاری ازسنت های  غلط توسط دین اسلام برچیده شده است وپیامبر گرامی درشرایط بسیارسختی باسنت های غلط به مبارزه پرداخت ولی متاسفانه دربرخی ازابعاد دچارسنت های غلط شده ایم که باید آن رااصلاح کنیم وسنت های نیک ودرست را جایگزین کنیم و در برابر سنت های غلط  پا فشاری نکنیم.یکی دیگر از سنت های اشتباه ذبح قربانی درمسیر دسته جات عزاداری میباشد که این کار به دلیل ایجاد آلودگی درست نیست به گونه ای که مردم باکفش های خونی در مسیر به حرکت میپردازند و آلودگی های بدی را به دنبال دارد.همچنین عده ای ساختمان خانه یا مسجد را به خون ذبح شده آغشته می کنند  که کار نادرستی است.
و یکی دیگر از سنت های خوب که می تواند جایگزین سنت های اشتباه در جامعه شود,تشکیل انجمنی برای حمایت از زندانیان وخانواده های آنان است که باکمک مردم,زندانیان بی گناه و بدهکار را آزاد می کنند و خانوادهء زندانیان را مورد حمایت های مالی قرارمی دهند که کار شایسته ای است ویا برگزاری جشن های ازدواج به صورت دسته جمعی ویا وصیت برا ی  اهداء عضو.وهمانطور که اشاره شد یکی از برنامه های پیامبران مبارزه با این سنت ها بوده است که این خود یک شاخص برای ما می باشد که جامعه خود را با این شاخص ها محک  بزنیم ولی متاسفانه به دلیل بی توجهی و عدم شناخت نسبت به مسائلی یک سری کارها و اعمال در زندگیمان ریشه دار می گردد و به مرور زمان اسم سنت را به خود می گیرد و حتی لحظه ای مردمان باخود نمی اندیشند که فلسفه این عمل وتفکر که سالها بدان خو گرفته اند چیست و حتی زحمت آن را هم به خود نمی دهد که جوابی برایش پیداکنند مثلا:عقد دخترعمو و پسرعمو در آسمان ها بسته شده است با این تفکر و سنت غلط چنان ضربه ای به زندگی دو انسان وارد می کنند که دیگرقابل جبران نیست

وذبح گوسفند ویا دیگر حیوانات در مسیر عزاداران یکی دیگر از سنت های اشتباه در جامعه  می باشد.در این خصوص باید به چند نکته مهم توجه کنیم:
1:ازنظر روانشناسی وتربیتی: یکی از مسائلی که هنگام ذبح حیوان مطرح میشود نااگاهی خانواده یا کسانی که نذر می کنند این است که توجه نمی کنند که این عمل در برابر چشم کودکان چه اثراتی را به جای می گذارد.روان شناسان معتقدند که خاطرات تلخ نسبت به خاطرات خوش ماندگارترند ومدت زمان زیادی وحتی تا پایان عمر در حافظه بلند مدت انسان می ماند واین خاطرات هراز چند گاهی بر حافظهء هوشیار انسان بازگشته واو را آزار می دهد مشاهدهء لحظه ذبح گوسفند برای کودک تصاویری دردناک در ذهن او بر جای میگذارد.بعبارتی ذبح حیوان با اصطلاح قربانی کردن در کشورهای اسلامی وبه خصوص در کشور ما به قصد قربت الهی وادای نذورات انجام میشود که این امر پسندیده ممکن است از لحاظ روانی تاثیرات منفی بر ذهن کودکان که با مفاهیمی نظیر قربت یا نذر آشنا نیستند اثرات سویی بگذارد ازطرفی دیگر کودک برای رشد به منابع پروتئینی نیازمند است وممکن است با دیدن لحظه ذبح حیوان وثبت خاطره ناخوشایند,در طول مدت رشد ویا حتی پس از آن از خوردن گوشت امتناع کند اهمیت این موضوع زمانی بیشتر آشکار می شود که بدانیم بر اساس آیات وروایات معتبر اسلامی حتی ذبح حیوان در مقابل یکدیگر نهی شده است ولذا تعمیم آن به کودک که قطعا روحیه ای لطیف وحساس دارند به خوبی نشان می دهد که باید اکیدا از ذبح حیوان در برابر دیدگان کودک پرهیز نمود.
2:ذبح غیر بهداشتی:در میان ادیان ویژگی های مشترکی را می توان جست وجو کرد یکی از این ویژگی ها قربانی کردن است,قربانی کردن در جامعهء متمدن امروزی نیز جایگاه خاصی را دارا است, زیرا نفس قربانی کردن به درگاه خداوند,دلیل بر توبه,نذر,استغفاروشکر می باشد وطبق آیه 37سورهء حج نشانه تقوا وپرهیزگاری اعلام شده است.(نه گوشت ها ونه خون های آنها,هرگز به خدانمی رسد,آنچه به او می رسد تقوا وپرهیزگاری شماست این گونه خداوند آنها را مسخر شما کرده است تا او را بخاطر آنکه شما را هدایت کرد,بزرگ بشمرید وبشارت ده نیکوکاران را).ولی ذبح حیوان در این ایام با مخاطراتی همراه است که علاوه بر از بین بردن زیبایی شهری موجب عامل بیماری می گردد که این عامل بین انسان ودام مشترک است که این عامل در محل ذبح غیر بهداشتی حیوان پراکنده وموجب بیماری هایی می شود مثل:تب مالت وسیاه زخم ویک سری از بیماری های دام هم علائمی دارد که قبل از کشتار باید برسی گردد تا اجازه ذبح به آن داده شود یا نه.بطور کلی کشتار دام در محل های غیر مجاز می تواند مخاطرات زیادی را برای افراد جامعه ومصرف کنندگان داشته باشد که چند نمونه را جهت اطلاع ذکر می کنیم:1-خطر انتقال عامل بیماری توسط عوامل ذبح در صورت ابتلا به بیماری یا عدم رعایت بهداشت فردی.2-خطر گسترش عوامل بیماری زا از طریق پراکنده شدن خون حیوان.
3-تجمع حشرات ومگس بعد از ذبح غیر مجاز دام.پس برای مصرف گوشت سالم قربانی باید دقت ونظارت بهداشتی کافی از مرحله تهیهء دام تا پایان کار(توزیع)مدنظر قرار گیرد. ویک نکته مهم دیگر این است که حتی گوشت دام تازهء ذبح شده قابلیت استفاده ندارد وباید به مدت 24ساعت در فضای پیش سرد نگه داری شود.و تذکر دیگر به مردم عزیز این است  که در مورد ذبح حیوان که در مراسم مختلف اعم از عزاداری ها,برگشت حجاج,مراسم عروسی وغیره این است که هم بحث شرعی را مد نظر قرار دهند وهم مسائل بهداشتی را واگر هم نذری دارند ذبح دام را در کشتارگاه انجام دهند تا مسائل مختلف بهداشتی توسط مامورین بهداشت برسی شود.در پاسخ افرادی که نذر دارند باید گفت:نذر در جایی تحقق پیدا می کند که منجربه کار خلاف قانون واذیت وآزارمردم نشود,کسی که نذر کرده جلوی هیئت عزاداری گوسفندی ذبح کند اگر می تواند به گونه ای این کار را انجام دهد که محیط را کثیف نکند وبهداشت را رعایت کند وخلاف مقررات انجام ندهد وموجب اذیت مردم هم نشود.

براساس ماده688 قانون مجازات اسلامی ذبح دام در معابر عمومی جرم است وبا متخلفین بر خورد قانونی خواهد شد.در کشورهای غربی یک قصاب از نظر شان ومنزلت اجتماعی از دیگر افراد آن جامعه در سطح پایین تری قرار دارد وشهادت وی در دادگاهها پذیرفت نیست واگر انسانی حیوانی را چه در محیط منزل یا انظار عمومی توهین وشکنجه کند مورد جریمه وزندانی قرار میگیرد.

3-حقوق حیوان: بیانیه حقوق حیوان رسما در تاریخ 15اکتبر1978 در شورای مرکزی یونسکو در شهر اریس اعلان گردید.مفاد این بیانیهء توسط اتحادیهء بین المللی حقوق حیوانات در سال 1989 مورد تجدید قرار گرفت ودر سال 1990 به ریئس مجمع عمومی یونسکو تسلیم گردید.بیانیهء ماده 2:به حق زندگی تمام حیوانات باید احترام گذاشته شود.مادهء 3بیانیه:حیوانات نباید در معرض برخورد های بد واعمال بیرحمانه قرار گیرند. نوشتن این بیانیه در حالی است که پیامبر عظیم الشان (ص) این حقوق را در 1400سال پیش مورد توجه قرار داده و به خوبی بیان نموده است.در روایات اسلامی که از پیامبر وسیرهء آن به دست ما رسیده است  چند نمونه را ذکر می کنیم.پیامبر(ص)فرمودند:اگر می خواهید حیوانی را ذبح کنید نباید چاقو را جلوی حیوان شروع به تیز کردن کنید ویا درجایی دیگر می فرمایید:اگر به حیوان علوفه ای نشان دادید وحیوان به این دلیل به سمت شما بیاید وشما آن علوفه را به حیوان ندهید,شما خیانت کرده اید.در روایتی دیگر امام صاق(ع) از امیر مومنان نقل میکند:گوسفند را در برابر دیدگان گوسفند وشتر را در برابر دیدگان شتر  ذبح نکنید.رفتار یک عالم شیعه در قبال یک حیوان:مرحوم ایت الله میرزا جواد آقای تهرانی که مرد معنوی وبزرگی بود یک بار از منزل که خارج شده بود هنگامی که نصف مسیر را به طرف بازار طی کرده بود در بین راه برگشت وقتی علت را پرسیدند گفت:مورچه ای روی عبایم بود لذا به خانه برگشتم ومورچه را همان جایی که روی عبایم آمده بود گذاشتم تا مسیرش را گم نکند.ودر حدیثی دیگر از پیامبر که می فرماید:لا تضربو الدواب علی وجوهها تسیبح بحمدالله .به صورت حیوان نزنید که همانا پروردگارشان را تسیبح می کنند.این مسائل را باید نشانهء لزوم توجه به احساسات حیوانات بدانیم واین مطالب به روشنی گویای این نکته اند که حیوان,بر خوردار از شان وکرامت ومنزلت الهی است وانسان حق ندارد مقام وحقوق این آفریده الهی را نادیده انگارد.در پایان بحث انتظار می رود در کشور عزیزمان که به رایحهء اسلام,معطر ومبنای رفتارمان هم این دین مترقی وکامل است,برابر آموزه های دقیق وعمیق اسلام, مسئله حقوق حیوانات مورد توجه قرار گیرد واز رفتارهای مخالف این مسئله پرهیز نمود.پر واضح است وقتی پیامبر اکرم که الگوی انسان کامل هستند مسیر لشگری را برای جلوگیری از به زحمت انداختن سگی عوض می کند تا سگ وتوله هایش در سایه درخت به راحتی بخوابند وبه زحمت نیفتند,وظیفهء ما به عنوان پیروان آن حضرت چیست؟

نکته پایانی:در دو دههء اخیر که نهضت حقوق حیوان  ومحیط زیست مطرح شده  است بیشترین حمله متوجه ادیان ابراهیمی  به ویژه اسلام شده است وسخن از ناسازگاری این دین با حقوق انسان وحقوق حیوان مطرح است وبر همین اساس کم تر روز یا هفته ای است که از سوی این وآن,این انجمن و آن گروه به اسلام ومسلمانان خرده گرفته نشود وجامعه ها وانجمن های غربی,زبان به بد گویی نگشایند ومسلمانان را متهم به نادیده انگاشتن,پایمال کردن وشکستن حقوق بشر وحیوان نکنند.این ادعا در حالی است که اگر محقق با انصافی با نگاه به آموزه های دینی ومتون فقه اسلامی به خوبی در می یابد که این دین نه تنها حقوق بشر وکرامت انسانی را به زیبا ترین وجه بیان کرده  از حقوق حیوان هم غافل نشده وآن را هم به صورتی زیبا بیان نموده است وپیروان خود را وا می دارد که آن را به بهترین وجه پاس دارند.
پس با این اوصاف که ذکر کردیم باید با خود کمی بیندیشیم وقبول کنیم که این سنت اشتباه(ذبح حیوان)که در انظار عمومی انجام می گیرد ,به قیمت به نمایش گذاشتن لحظه ذبح حیوان در شبکه های مجازی وتهمت وتوهین نسبت به اسلام به خصوص به تشیع را دنبال دارد.باید توجه داشت که برای ریشه کن کردن یک خو و یک سنت وعادت نادرست که در وجود جامعه وشخص ریشه دوانده,باید از برنامه زمان بندی شده استفاده کرد وچه بسا جلوگیری ناگهانی از آن عادت تاثیرات منفی از خود بجا می گزارد.
منابع:حقوق حیوانات دراسلام: دکتر سید مصطفی محقق داماد
شیخ صدوق.وسائل الشیعه.سنن ابن ماجه.شرایع السلام.
خبرگزاری ایسنا.سخرانی رحیم پور ازغدی.سخرانی آیت الله مکارم شیرازی
فوائد گیاه خواری:صادق هدایت.سایت حکیم مهر

تهیه کننده: میثم عباسی
پاسخ
 سپاس شده توسط محمود
#2
با تشکر از مطالب آقا میثم rose

همانطور که اشاره فرمودید در قران کریم و روایات در مورد قربانی کردن برای رضای خداوند تاکید شده است.
الان در جامعه جهانی بسیاری از مردم مشکل سوء تغذیه دارند، و اطعام کردن یکی از دستورات صریح قران کریم است(و یطئمون الطعام علی حبه ..)

در ایات دیگر قران کریم نسبت به ازدواج جوانان(و انکحو الایامی منکم ...) و مسئله زندانیان(فی الرقاب) توجه شده است.
بنابراین ما همه ابعاد نیازهای جامعه را باید در نظر بگیریم و تک بعدی فکر نکنیم

در مورد تاثیر روانی ذبح: در جامعه جهانی، مسئله جنگ و خونریزی، و بمب گذاری و ... یک مسئله عادی شده است.
از ابعاد مثبت این مسئله ان است که بزرگسالان یا حتی بچه ها، در صورت درگیری یا ... با دین خون یا جراحت وحشت نمی کنند و برای این مسائل هم اماده می شوند
در اسرائیل و ... به کودکان این مسائل را از کودکی اموزش می دهند، بچه های ما هم نباید لای پنبه بزرگ شوند و در اینده ادمهای ترسو و بزدل شوند

ولی در مورد ذبح بهداشتی، رعایت حقوق حیوانات مطالب شما صحیح است
يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ




پاسخ
 سپاس شده توسط سعید


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان