رتبه موضوع:
  • 0 رای - 0 میانگین
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ادعونی استجب لکم
#1
Question 
سوال: خداوند گفته که بخواهید تا اجابت کنم
اگه چیزی از خدا بخواهیم و مصلحت نباشه برامون چی ...؟
آیا با دعا کردن خدا میتونه مصلحت اون کار رو واسمون درست کنه ؟؟؟؟

پاسخ1: اول اینکه خداوند دعای هر کسی را اجابت نمی کند
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ ۚ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿٦٠﴾ غافر
مرا بخوانید، تا اجابت کنم شما را، قسمتی از ایه است، یعنی کلام خداوند هنوز ادامه دارد، در ادامه می فرماید، کسانی که مرا عبادت نکنند داخل جهنم می شوند، یعنی نه تنها دعای انها اجابت نمی شود، بلکه واردجهنم می شوند، که مهمترین شرط اجابت دعا یعنی بندگی در این ایه امده است

پاسخ2: ایات قران کریم در کنار هم انسان را به حقیقت می رساند، نمی توان ایه ای را بصورت مستقل در نظر گرفت
زیرا بعضی ایات متشابه است، و برای فهم انها باید به محکمات مراجعه شود
 شرایط اجابت دعا در ایات دیگر قران کریم امده است: مثلا
....وَأَوْفُوا بِعَهْدِي أُوفِ بِعَهْدِكُمْ ... ﴿البقرة: ٤٠﴾: به پیمان من وفا کنید تا به پیمان شما وفا کنم
لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزیدَنَّكُمْ: اگر شکر گزار باشید نعمت شما زیاد می شود
گاهی انسان چون در لفظ از خدا چیزی می‌خواهد، گمان می‌کند که دعایش را نزد خدا برده است، لکن در عمل امید دارد که دیگری خواسته‌اش را مستجاب نماید. یعنی برای آن دیگری استقلال در تأثیر قائل می‌گردد. نه این که از خدا بخواهد وسیله‌سازی کند، چه آن دیگری باشد یا هر کس دیگری. بلکه باور، امید و اتکایش به همان دیگری است. پس در چنین حالتی او خدا را نخوانده است، بلکه لفظش خداست، دلش دیگری را می‌خواند. منتهی وقتی کارش نمی‌شود، به خدا معترض می‌گردد که پس چرا ندادی؟

گاهی انسان در ضمن این که خواسته‌ای دارد و آن را نیز از خدا می‌خواهد، کارهای دیگری می‌کند که راه دعایش را می‌بندد و یا استجابت را به تأخیر می‌اندازد یا کلاً منتفی می‌کند. گاه انسان دچار گناهان یا خطاهایی می‌شود که پرده‌های حفاظتی را می‌درد اَللّهُمَّ اغْفِرْ لِي الذُّنُوبَ الَّتي تَهْتِكُ الْعِصَمَ، گاه گناهانی می‌کند که سبب می‌شود مصیبت‌ها  و گرفتاری‌ها بر او ببارد و گاه گناهانی می‌کند که دعای او را حبس می‌کند اَللّـهُمَّ اغْفِرْ لي الذُّنُوبَ الَّتي تَحْبِسُ الدُّعاءَ

پاسخ3: گاهی اجابت دعا به صلاح انسان نیست
*- گاهی آن چه دعا کننده می‌خواهد واقعاً به مصلحتش نیست، ظرفیتش را ندارد، منحرف می‌شود، سبب نزول بلا می‌گردد و...، اما چون اصرار دارد، از خدا می‌خواهد که همه عالم را تغییر دهد تا او به حاجتش برسد. از خدا افزایش ظرفیت ایمان نمی‌خواهد و تلاشی هم در این زمینه نمی‌نماید، اما در عین حال خدا و آخرت را قبول دارد و از خدا مثلاً گشایش بیشری در رزقش می‌خواهد، و حال آن که خدا می‌داند همین گشایش بیشتر، او را منحرف می‌کند و او خواهان این انحراف نمی‌باشد.
«وَلَوْ رَحِمْنَاهُمْ وَكَشَفْنَا مَا بِهِم مِّن ضُرٍّ لَّلَجُّوا فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ» (المؤمنون، 75)  و اگر ايشان را ببخشاييم و آنچه از صدمه بر آنان [وارد آمده] است برطرف كنيم در طغيان خود كوردلانه اصرار مى‏ورزند.
*- گاهی آن چه به خیر خود می‌داند، شرّ اوست و آن چه به شرّ خود می‌داند خیر اوست.
«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَ عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (البقره، 216) : بر شما كارزار واجب شده است در حالى كه براى شما ناگوار است و بسا چيزى را خوش نمى‏داريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست مى‏داريد و آن براى شما بد است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانيد.
گاهی آن چه به مصلحت خود می‌داند و به خدا اصرار دارد تا اگر به مصلحتش نیست نیز به مصلحت نماید، به ضرر دیگران است، اما بنده‌ی از خود راضی انتظار دارد که خواست او بشود، به دیگران هر چه می‌شود بشود.
رسول اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: مسلمانی نیست که خدا را بخواند و در آن درخواست قطع رحم و گناه نباشد مگر آنکه خداوند به سه طریق به او عطا می کند: یا خواسته او را با شتاب می دهد یا برای آخرت او ذخیره می کند و یا معادل آن ناگواری ها و بدی ها را از او برمی دارد.8 8. بحار ج93، ص 294 .

نقل قول:آیا با دعا کردن خدا میتونه مصلحت اون کار رو واسمون درست کنه ؟؟؟؟  
ماهیت اجابت را باید در اصل اجابت و کیفیت استجابت دید. همه دعاها به یک شکل نیست. اگر هر فرد دعا می کرد و آن دعا مستجاب می شد، نظام تکوین بهم می خورد؛ نفرین هم دعاست، برخی دستورها موقعیت اجرا ندارد و نمی شود آن را اجرا کرد. اگر مادر یا پدری که عصبانی است و فرزند خود را نفرین کند که از دنیا برود و دعای او همان لحظه مستجاب شود که نظام دنیا بهم می خورد. بنابراین دعاهای ما گاه از روی هوس است و گاه از روی خشم و غضب و توهم؛ اگر قرار است همه اینها مستجاب شود، این خلاف مدیریت جهان است و انسان سالاری بر دنیا حاکم می شود نه خدا سالاری!
وقتی کاری به صلاح انسان نیست، یعنی با بدست اوردن ان ضررهای دیگری به انسان وارد می شود و چیزهای مهمتری را از دست می دهد.
که درست کردن مصلحت هم به این معنی است که خدایا من به هر نحوی که شده ، به هر قیمتی که شده این چیز را می خواهم

 خداوند توانایی این کار را دارد و این کار را گاهی انجام می دهد ولی شخص در اینده به اشتباه خود پی خواهد برد

مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاءُ لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلَاهَا مَذْمُومًا مَّدْحُورًا ﴿١٨﴾ وَمَنْ أَرَادَ الْآخِرَةَ وَسَعَىٰ لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَٰئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا ﴿١٩﴾ كُلًّا نُّمِدُّ هَٰؤُلَاءِ وَهَٰؤُلَاءِ مِنْ عَطَاءِ رَبِّكَ ۚ وَمَا كَانَ عَطَاءُ رَبِّكَ مَحْظُورًا ﴿٢٠﴾ اسرا
آن کس که (تنها) زندگی زودگذر (دنیا) را می‌طلبد، آن مقدار از آن را که بخواهیم -و به هر کس اراده کنیم- می‌دهیم؛ سپس دوزخ را برای او قرار خواهیم داد، که در آتش سوزانش می‌سوزد در حالی که نکوهیده و رانده (درگاه خدا) است.و آن کس که سرای آخرت را بطلبد، و برای آن سعی و کوشش کند -در حالی که ایمان داشته باشد- سعی و تلاش او، (از سوی خدا) پاداش داده خواهد شد. هر یک از این دو گروه را از عطای پروردگارت، بهره و کمک می‌دهیم؛ و عطای پروردگارت هرگز (از کسی) منع نشده است.
در جهان هستی هیچ اتفاقی نمی افتد مگر به اذن الله: پس اشتباهات و ظلم و فساد و قتل همه به اذن خداوند است
البته خداوند می فرماید به سمت این امور نروید و از این چیزها را از خداوند نخواهید(ان الله یامر بالعدل و الاحسان)
ولی اگر شخصی اصرار بر اینها داشته باشد، خداوند بعضی از اینها را به او می دهد(و اتاکم من کل ما سالتموه)، ولی مسئولیت عواقب ان با خود شخص خواهد بود
يَا بَنِيَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِن يُوسُفَ وَأَخِيهِ وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ




پاسخ
 سپاس شده توسط مهرداد


پرش به انجمن:


کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان